Nie każdy sklep internetowy działa w oparciu o te same narzędzia informatyczne. Różny asortyment wymaga różnych funkcjonalności, które usprawniają kupowanie, a także sprzedawanie w Internecie. Wygoda zarządzania sklepem wpływa na jakość obsługi klientów, która w dzisiejszych czasach stanowi jeden z najważniejszych czynników determinujących sukces w Internecie.
Jako że online jest wiele sklepów dobrych, potencjalni klienci oczekują od sprzedających czegoś więcej, niż tylko poprawności działania i obsługi klienta na zadowalającym poziomie.
W jaki sposób sklep internetowy może zapewnić użytkowników o uczciwości oraz obsługiwać ich tak, aby chcieli wrócić nie tylko ze względu na produkty oraz ceny. Dobry asortyment w atrakcyjnych cenach na wirtualnym rynku produktów znaleźć możemy „na każdym kroku”. Nie jest to już dziś najważniejsze dla kupujących. Najważniejsze jest trafienie na uczciwego sprzedającego, który jest prawdomówny, a także słowny, czyli towar, który otrzymujemy jest zgodny z opisem, a czas oczekiwania na przesyłkę taki, jak obiecuje sprzedający w regulaminie.
Zacznijmy od uczciwości, która wydaje się być oczywista, ale niestety nie zawsze oczywista jest. Sprzedający często ukrywają pewne informacje o produkcie, szczególnie gdy mają świadomość tego, że mogą zniechęcić do zakupu. Tymczasem, ukrywanie cech produktu może zniechęcić klienta do kupienia kolejny raz, a za to zachęcić do wystawienia negatywnej opinii o sklepie w Internecie.
Nie zapominajmy o tym, że łatwiej wyrobić sobie złą opinię w sieci, niż pozytywną, a raz otrzymanej „etykietki” złego sprzedawcy trudno się potem pozbyć. Dlaczego łatwiej wyrobić sobie złą opinię? Odpowiedź jest prosta. Zdenerwowany klient, który kupił produkt przez sklep internetowy, a produkt ten był niezgodny z obietnicami sprzedającego, wystawi opinię w gniewie, na pewno nie zapomni o napisaniu kilku złych słów o sprzedającym, który go oszukał.
Zatem uczciwość jest podstawą sukcesu sklepu. Ale uczciwość to jeszcze nic wyjątkowego, jest po prostu obowiązkowa. Musimy zapewnić naszym klientom szybki czas realizacji zamówienia, a wcześniej także szybki czas odpowiedzi na zadawane pytania oraz łatwość kontaktu z nami. Z jednej strony powinniśmy umieścić formularz kontaktowy na serwisie, a z drugiej strony dobrze dać ludziom możliwość skontaktowania się z nami również w inny sposób – telefonicznie, przez komunikatory, takie jak skype, gg, a także poprzez popularne portale społecznościowe, gdzie kontakt z użytkownikami jest bieżący, a także co ważne – widoczny dla wszystkich innych obserwujących profil firmy.
Powinniśmy również ludzi zachęcać do tego, aby wracali do nas i robili zakupy systematycznie na naszej witrynie. Nie tylko interesujący asortyment, a również promocje, wyprzedaże okresowe oraz rabaty przyznawane indywidualnym klientom mogą zachęcać do powtórnego zajrzenia na sklep internetowy. Dobrze też inwestować w programy lojalnościowe, dzięki którym zyskamy wiernych kupujących, o ile oczywiście nasz sklep internetowy będzie warty zainteresowania.
Wszystkie nasze działania zależeć będą oczywiście od asortymentu i wielu innych czynników, chociażby możliwości finansowych sprzedającego, jako że każda kampania promocyjna (np. wydatki na prezenty programu lojalnościowego, czy promocja „darmowa przesyłka” wiążą się z kosztami).