Reklama w Polsce

0
241

Doskonałe położenie kraju nad Wisłą już w czasach wczesnego średniowiecza, tj. pomiędzy ziemiami należącymi do Księstw Ruskich, dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego i bliskiemu sąsiedztwu Węgier – wszystko to wpłynęło na ważną rolę ziemi polskich w wytyczaniu najważniejszych europejskich szlaków handlowych. Położenie geograficzne już od zarania dziejów dawało nam spore możliwości nawiązywania kontaktów handlowych, tym bardziej, iż „polskie złoto”, czyli bursztyn, był wyjątkowo pożądanym kruszcem. W Polsce początkiem reklamy możemy śmiało nazwać nawoływanie kupców na jarmarkach i zachwalanie swoich produktów. Pojawiła się również symbolika, która znana była już w Cesarstwie Rzymskim – kielichy, beczki i kowadła.

Druk w Polsce

Rozpowszechnienie druku w Polsce w wieku XVI i XVII również niosło ze sobą duże skutki – częściej spotkać można było druki lub afisze, głównie o treściach reklamowych. Około stu lat później powstały w Europie Zachodniej pierwsze czasopisma branżowe, w których możliwe było reklamowanie swoich produktów i usług. Niemniej, zabiegi te niespecjalnie przyjęły się w Polsce. Wynikało to ze sporego zacofania gospodarczego Polski i skomplikowanej sytuacji politycznej, w jakiej się znalazła.

Pierwszym czasopismem, które miało reklamować konkretne marki były „Warszawskie Extraordynaryjne Tygodniowe Wiadomości”, które pojawiły się w 1762 i przetrwały tylko rok, ze względów podanych wcześniej. Poza ogłoszeniami znajdowały się tam jednak obwieszczenia królewskie, nowinki kulturalne, prognozy pogody i informacje na temat cen towarów. W XIX wieku sytuacja jednak nieco się zmieniła.

Sztuka plakatu

Sztuka plakatowa rozwinęła się w XIX wieku, a jednym z jej najwybitniejszych twórców był Piotr Stachiewicz. Malarz i ilustrator, był jedną z najwybitniejszych postaci dla rozwoju sztuki polskiego plakatu reklamowe, a jego dzieła zdobiły maszty między innymi na Powszechnej Wystawie Krajowej we Lwowie. Do jego najsłynniejszych prac należały również plakaty reklamowe dla browaru Okocim. Przełom wieków oddał również tworzenie i zamieszczanie reklam gazet z rąk redaktorów do rąk specjalistów i speców od reklamy.

Również wtedy nieśmiało zaczęły powstawać pierwsze agencje reklamowe-Polska Agencja Telegraficzna, która reklamowała się jako największa agencja w Europie i świadczyła kompleksowe usługi reklamowe. Jej podstawowym zadaniem było jednak przygotowywanie biuletynów informacyjnych i kronik filmowych. Pojawiać zaczęły się również pierwsze podręczniki o reklamie (jednym z najważniejszych autorów ówczesnej Polski był Tadeusz Krzyżewski), a wiedzę o niej zaczęto wykładać na uczelniach wyższych. Tak doskonale rozwinięta sytuacja w reklamie spotkała się z wydarzeniem, które na wiele lat miało wstrzymać jej rozwój- z II Wojną Światową.